Jak už to bývá, tak prvotním impulzem tohoto postupu byla
lenost a snaha usnadnit si práci.
Při aplikaci pigmentů na slepený pás jsem použil vysoušeč
vlasů , protože jsem nechtěl čekat ,až to zaschne. Při této činnosti se stal
pás plně ohebný v lepených spojích a po opětovném vychladnutí pás opět ztuhl a zůstal v poloze do jaké se
mi v ohřáté podobě ohnul.
Nejprve jsem se toho lekl a snažil jsem se tomuto jevu nějak
předejít , protože jsem měl pás předem vytvarovaný podle podvozku ,ale záhy
jsem zjistil , že mi tento jev může pomoci a velice usnadnit práci .
Pokud bude někdo chtít použít ke spojení článků vteřinové
lepidlo a nebo nažhavený špendlík (jak mi někdo psal) tak to fungovat nebude.
Další důležitou věcí je čas. Čas kdy začnu pás ohřívat
vysoušečem vlasů a tvarovat.
Postupnými pokusy jsem zjistil , že optimální čas pro tento
krok je asi tak den až dva po slepení . Pokud jsem pás začal ohřívat brzy po
slepení tak se stávalo , že se začal rozpadat a pokud jsem chtěl natvarovat pás
po deseti dnech od slepení tak spíše začal povolovat samotný článek pásu než-li
spoj .
Vše je závislé na množství a hustotě lepidla které je
použito pro lepení pásu . U filmového lepidla které je řídké je možné pás
natvarovat (nasadit) ještě ten samý den kdy byl slepen.
U hustějšího lepidla doporučuji počkat dva až tři dny .
Jak tedy postupuji:
-
Pás slepím do rovné (natažené) polohy ve které se mi
bude dobře vybarvovat a patinovat.
-
Slepený pás opatřím základním nástřikem . Používám
matný černý sprej .
-
Na základní (podkladovou) barvu nanesu zemitou barvu .
Většinou používám směs namíchanou z akrylových barev Tamiya naředěných
vodou . Naředění vodou způsobí extrémní zmatnění barvy a vytvoření takových
přirozených map velice dobře napodobujících zaprášený povrch .
-
Dalším krokem je nanesení pigmentů ,které je odvislé
tomu jak hodně bude model „znečistěný“ .
-
Posledním krokem v patinování je znázornění
vyleštěných ploch a hran na pásu které vytvářím leštitelnou barvou Agama odstín
„ocel“ a tužkou č.1.
-
Slepený a napatinovaný pás začnu nasazovat na podvozek
modelu . Vždy začínám tak , že ho nasadím na horní část podvozku . Pokud mi
v tom vadí např.přední část blatníku , protože pás je stále rovný tak si
ho ohřeji vysoušečem vlasů . Pás nasadím do takové polohy , aby mi v předu
a vzadu přesahoval z podvozku stejnou délkou a po ohnutí se spojil cca
v prostředku spodní části podvozku .
-
Tvarování začínám vždy na jedné straně a to buď u
hnacího nebo napínacího kola . Nikdy ne na obou součastně! V místě
hnacího(napínacího) kola ohřeji pás vysoušečem vlasů a začnu ho pomalu tvarovat
kolem hnacího(napínacího) kola a pokračuji k prvnímu pojezdovému kolu .
V tento moment si mohu připravit i prostor pro případná prověs pásu
v tomto místě .
-
Po vychladnutí opakuji stejný postup i na druhé straně
u napínacího (hnacího) kola. Tím se dostanu ke spojení pásu na spodní části
podvozku . Toto spojení provádím vteřinovým lepidlem .
-
Dalším krokem je konečné vytvarování pásu které budu
provádět především na horní straně podvozku kde jsou průvěsy. Pás si ohřeji
v horní části podvozku a začnu ho tvarovat. K této činnosti často
požívám násadky od štětců nebo vatové štětičky kterými pás domáčknu na kola a
vytvořím průvěsy . Dobré je si pás nějak zafixovat do vychladnutí .
-
Pokud nejsem s výsledkem zcela spokojen tak pás
znovu ohřeji a dotvaruji .
-
Pokud se mi vše povedlo tak jak jsem chtěl tak pás
v horní části zafixuji ke kolům nepatrným množstvím vteřinového lepidla.
Jsem si vědom toho , že to na někoho může působit složitě ,
ale věřte , že je to zcela jednoduchá a banální záležitost která Vám velice
zjednoduší práci . Samotné nasazení a vytvarování pásu je otázkou několika málo
minut.
Zcela odpadá tvarování pásu během lepení na podvozek nebo
různé šablony . Zcela odpadá problematické vybarvování a patinování
vytvarovaného nebo nasazeného pásu.
Pás
slepený do roviny filmovým lepidlem .
Slepený
pás nastříkaný černým matným sprejem .
Na
černý podkladový nástřik je nanesena akrylová barva Tamiya zředěná vodou .
Nanesení
tekutého pigmentu do kterého je před zaschnutím vtupováno lepidlo na dlaždice.
Tato směs vytvoří strukturu zeminy vmáčklé do vzorku pásu.
Dotónování
a rozbití jednolitého vzhledu pomocí suchého pigmentu a vytvoření tmavších míst
pomocí tmavého vadne.
Po
proschnutí přešoupu pás papírovým kapesníčkem což odstraní přebytečné množství
pigmentů z povrchu .
Přeleštění
hran pásu pomocí leštitelné barvy Agama odstín ocel.
Vytvoření
vyleštěné stopy kol na pásu.
Napatinovaný
pás usazený na horní části podvozku Elefanta a po ohřátí vysoušečem vlasů
ohnutý kolem hnacího kola.
Ohnutí
pásu u modelu T-34 . Průvěs pásu před hnacím kolem je zafixován vatovou
štětičkou.
Spojený
pás u modelu T-34 . U modelů na podvozku tanku T-34 je často problém s tím
, aby na sebe vyšel lichý článek se sudým . Proto je dobré nechat si napínací
kolo volné.
Průvěsy
zafixované pomocí vatových štětiček do doby něž pás vychladne a ztuhne .
Konečné
usazení pásu na podvozku Elefanta.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.