úterý 30. července 2013

Nasazení a tvarování článkových pásů pomocí vysoušeče vlasů

     V časopise Modelář č.11/2012 byl otištěn můj článek o tvarování článkových pásů pomocí vysoušeče vlasů. Vzhledem tomu, že jsem opakovaně obdržel dotaz na tento článek tak jsem se rozhodl pro jeho uveřejnění na svém blogu.

     Jak už to bývá, tak prvotním impulzem tohoto postupu byla lenost a snaha usnadnit si práci.
Při aplikaci pigmentů na slepený pás jsem použil vysoušeč vlasů , protože jsem nechtěl čekat ,až to zaschne. Při této činnosti se stal pás plně ohebný v lepených spojích a po opětovném vychladnutí  pás opět ztuhl a zůstal v poloze do jaké se mi v ohřáté podobě ohnul.
Nejprve jsem se toho lekl a snažil jsem se tomuto jevu nějak předejít , protože jsem měl pás předem vytvarovaný podle podvozku ,ale záhy jsem zjistil , že mi tento jev může pomoci a velice usnadnit práci .

     Jako první a nejdůležitější věc je potřeba uvést , že články pásu se musí lepit rozpouštědlovým lepidlem . Já používám s oblibou filmové lepidlo , ale mám odzkoušené i lepidlo Revell Contacta Professional.
Pokud bude někdo chtít použít ke spojení článků vteřinové lepidlo a nebo nažhavený špendlík (jak mi někdo psal) tak to fungovat nebude.
     Další důležitou věcí je čas. Čas kdy začnu pás ohřívat vysoušečem vlasů a tvarovat.
Postupnými pokusy jsem zjistil , že optimální čas pro tento krok je asi tak den až dva po slepení . Pokud jsem pás začal ohřívat brzy po slepení tak se stávalo , že se začal rozpadat a pokud jsem chtěl natvarovat pás po deseti dnech od slepení tak spíše začal povolovat samotný článek pásu než-li spoj .
Vše je závislé na množství a hustotě lepidla které je použito pro lepení pásu . U filmového lepidla které je řídké je možné pás natvarovat (nasadit) ještě ten samý den kdy byl slepen.
U hustějšího lepidla doporučuji počkat dva až tři dny . 


Jak tedy postupuji:
-          Pás slepím do rovné (natažené) polohy ve které se mi bude dobře vybarvovat a patinovat.
-          Slepený pás opatřím základním nástřikem . Používám matný černý sprej .
-          Na základní (podkladovou) barvu nanesu zemitou barvu . Většinou používám směs namíchanou z akrylových barev Tamiya naředěných vodou . Naředění vodou způsobí extrémní zmatnění barvy a vytvoření takových přirozených map velice dobře napodobujících zaprášený povrch .
-          Dalším krokem je nanesení pigmentů ,které je odvislé tomu jak hodně bude model „znečistěný“ .
-          Posledním krokem v patinování je znázornění vyleštěných ploch a hran na pásu které vytvářím leštitelnou barvou Agama odstín „ocel“ a tužkou č.1.
-          Slepený a napatinovaný pás začnu nasazovat na podvozek modelu . Vždy začínám tak , že ho nasadím na horní část podvozku . Pokud mi v tom vadí např.přední část blatníku , protože pás je stále rovný tak si ho ohřeji vysoušečem vlasů . Pás nasadím do takové polohy , aby mi v předu a vzadu přesahoval z podvozku stejnou délkou a po ohnutí se spojil cca v prostředku spodní části podvozku .
-          Tvarování začínám vždy na jedné straně a to buď u hnacího nebo napínacího kola . Nikdy ne na obou součastně! V místě hnacího(napínacího) kola ohřeji pás vysoušečem vlasů a začnu ho pomalu tvarovat kolem hnacího(napínacího) kola a pokračuji k prvnímu pojezdovému kolu . V tento moment si mohu připravit i prostor pro případná prověs pásu v tomto místě .
-          Po vychladnutí opakuji stejný postup i na druhé straně u napínacího (hnacího) kola. Tím se dostanu ke spojení pásu na spodní části podvozku . Toto spojení provádím vteřinovým lepidlem .
-          Dalším krokem je konečné vytvarování pásu které budu provádět především na horní straně podvozku kde jsou průvěsy. Pás si ohřeji v horní části podvozku a začnu ho tvarovat. K této činnosti často požívám násadky od štětců nebo vatové štětičky kterými pás domáčknu na kola a vytvořím průvěsy . Dobré je si pás nějak zafixovat do vychladnutí .
-          Pokud nejsem s výsledkem zcela spokojen tak pás znovu ohřeji a dotvaruji .  
-          Pokud se mi vše povedlo tak jak jsem chtěl tak pás v horní části zafixuji ke kolům nepatrným množstvím vteřinového lepidla.


     Jsem si vědom toho , že to na někoho může působit složitě , ale věřte , že je to zcela jednoduchá a banální záležitost která Vám velice zjednoduší práci . Samotné nasazení a vytvarování pásu je otázkou několika málo minut.

Zcela odpadá tvarování pásu během lepení na podvozek nebo různé šablony . Zcela odpadá problematické vybarvování a patinování vytvarovaného nebo nasazeného pásu.
Pás slepený do roviny filmovým lepidlem .


 Slepený pás nastříkaný černým matným sprejem .



      Na černý podkladový nástřik je nanesena akrylová barva Tamiya zředěná vodou .



      Nanesení tekutého pigmentu do kterého je před zaschnutím vtupováno lepidlo na dlaždice. Tato směs vytvoří strukturu zeminy vmáčklé do vzorku pásu.




      Dotónování a rozbití jednolitého vzhledu pomocí suchého pigmentu a vytvoření tmavších míst pomocí tmavého vadne.



      Po proschnutí přešoupu pás papírovým kapesníčkem což odstraní přebytečné množství pigmentů z povrchu .



  Přeleštění hran pásu pomocí leštitelné barvy Agama odstín ocel.




     Vytvoření vyleštěné stopy kol na pásu.



    Napatinovaný pás usazený na horní části podvozku Elefanta a po ohřátí vysoušečem vlasů ohnutý kolem hnacího kola.




      Ohnutí pásu u modelu T-34 . Průvěs pásu před hnacím kolem je zafixován vatovou štětičkou.



     Spojený pás u modelu T-34 . U modelů na podvozku tanku T-34 je často problém s tím , aby na sebe vyšel lichý článek se sudým . Proto je dobré nechat si napínací kolo volné.



      Průvěsy zafixované pomocí vatových štětiček do doby něž pás vychladne a ztuhne .
 




      Konečné usazení pásu na podvozku Elefanta.








Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.

Jordan EJ12, Giancarlo Fisichella, GP Monaco 2002, 3D tisk 1/20

Další dokončený model z 3D tiskárny v měřítku 1/20. Žluté vozy Jordan považuji za jedny z nejhezčích v celé historii F1 a proto jsem se rozh...